Podstawą certyfikacji rzeczoznawców samochodowych jest prawo o ruchu drogowym. Ustalone kryteria certyfikacji stosowane są uczciwie i sprawiedliwie wobec wszystkich kandydatów. Wymagania, ocena i decyzja o certyfikacji są ściśle ograniczone do zagadnień wyraźnie związanych z zakresem certyfikacji. KCRS nie wykorzystuje procedur do utrudniania, lub uniemożliwiania dostępu wnioskującym i kandydatom o wydanie certyfikatu. Zachowuje bezstronność w działalności certyfikacyjnej Nadrzędnym celem realizowanym przez KCRS jest wysoki poziom wykonywanych działań oraz utrzymanie zaufania kandydatów do działalności opartej na kompetencji, bezstronności, niezależności i poufności. Dla potwierdzenia kompetencji i wiarygodności KCRS opracowało i wdrożyło system zarządzania, w tym kryteria oceny, zgodny z normą PN-EN ISO/IEC 17024:2012, w której podano wymagania dotyczące jednostki certyfikującej osoby względem określonych wymagań, łącznie z opracowywaniem i utrzymywaniem programu certyfikacji osób.
Celami KCRS są:
Świadczenie usług w sposób bezstronny o wysokim stopniu kompetencji, z zachowaniem poufności w działaniach w oparciu o opracowany, wdrożony i nadzorowany system certyfikacji.
Utrzymanie wysokich kompetencji personelu.
- Zapewnienie właściwych warunków obsługi Klientów oraz warunków pracy personelu.
- Stosowanie kryteriów i procedury oceny zgodności w sposób nie dyskryminujący rzeczoznawców i osób ubiegających się o certyfikat rzeczoznawcy.
- Zapewnienie osobom ubiegającym się o certyfikat, dostępu do systemu certyfikacji rzeczoznawców na jednakowych zasadach.
- Zdobywanie zaufania stron uczestniczących w systemie certyfikacji.
- Zapobieganie powstawaniu niezgodności i doskonalenie systemu poprzez szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne personelu.
- Uznanie KCRS na rynku krajowym.
- Zapewnienia bezpieczeństwa procesu certyfikacji
Osobą odpowiedzialną za określenie polityki jakości KCRS oraz za zapewnienie:
- niezbędnych środków dla jej realizacji;
- posiadanie wystarczająco licznego personelu zatrudnionego przez KCRS lub będącego członkami KCRS;
- iż taki personel jest nadzorowany i kompetentny oraz że pracuje zgodnie z systemem zarządzania wdrożonym w KCRS;
jest Prezes SITKR. Prezes SITKR ponosi pełną odpowiedzialność za: prowadzenie oceny, udzielanie, utrzymywanie, odnawianie, rozszerzanie, ograniczanie, zawieszanie lub cofanie certyfikacji oraz prowadzenie nadzoru przez KCRS; wyraża zgodę na spełnianie postanowień programu certyfikacji. Jednocześnie Prezes SITKR deklaruje, że SITKR (w tym KCRS) będzie:
- postępować zgodnie z wymaganiami zawartego z PCA kontraktu.
- zarządzać bezstronnością oraz zapewniać prowadzenie działalności certyfikacyjnej w sposób bezstronny.
- zarządzać konfliktami interesów.
Osobą odpowiedzialną za realizację polityki jakości KCRS oraz procedur jest Prezes KCRS. Polityka Jakości jest zrozumiała, wdrożona i przestrzegana przez wszystkich pracowników KCRS i osoby z nimi współpracujące.
Prezes KCRS zobowiązuje się, że:
- KCRS w swojej działalności spełnia wymagania ustawowe oraz przepisy prawa, postępuje zgodnie z zasadami określonymi w Księdze Jakości i pozostałej dokumentacji systemu zarządzania,
- zobowiązuje się, że wszyscy członkowie i pracownicy KCRS są zaznajomieni z dokumentacją systemu zarządzania, wdrażają politykę i procedury w swojej pracy.
KCRS stosuje następujące środki eliminujące lub ograniczające zagrożenie dla swojej bezstronności:
- KCRS nie prowadzi żadnej innej działalności nie związanej z certyfikacją;
- posiada cennik usług oferowanych Klientom;
- kalkuluje koszty oceny kierując się rzeczywistymi kosztami pracy;
- wynagrodzenie personelu wewnętrznego i zewnętrznego jest niezależne od liczby realizowanych procesów i od ich wyników;
- posiada ubezpieczenie finansowe od prowadzonej działalności;
- nie prowadzi szkoleń;
- utrzymuje stabilność finansową;
- audity wewnętrzne w KCRS są prowadzone przez osoby nieponoszące bezpośredniej odpowiedzialności za oceniany obszar;
- wszystkie decyzje w danym procesie są podejmowane przez osoby, które nie są zaangażowane w ocenę w tym procesie;
- Klienci KCRS mają prawo do składania odwołań od decyzji KCRS;
- wszystkie zainteresowane strony mają prawo do składania skarg i zażaleń na KCRS jak i na Klientów KCRS;
- deklaruje podejmowanie działań w reakcji na jakiekolwiek zagrożenia dla bezstronności KCRS, wynikające z działalności innych osób, jednostek lub organizacji.
Wszyscy członkowie KCRS potwierdzają własnoręcznym podpisem, że zapoznali sie z niniejszą polityką jakości i zobowiązują się do jej przestrzegania.
Warszawa, dnia 5 sierpnia 2015 r.
Prezes KCRS | Prezes SITKOM oddział w Radomiu | |
podpisał | podpisał | |
Miłosz Marczak | Janusz Dyduch |